♡Interiør.....................Hverdagsliv....................Håndarbeid......................Mammarolle♡

fredag 7. september 2012

Et lite mammablogg innlegg...



Hei hei
Allerede september og jeg titter innom med et lite mammablogg innlegg i dag.


(Bilde lånt fra dagbladet.no)
 
Noah Nathaniel er 2,5 år og fra januar i år begynte vi sakte men sikkert å snakke om å tisse på do, og om å slutte med bleie. Vi hadde dotrening, og en periode i mai tissa Noah på do istedenfor i bleia i en periode på 4 dager. Tilbake i barnehagen var det tilbake til å tisse i bleia, men da visste jeg at Noah klarte å holde seg hvs han ville, og jeg ble veldig motivert til å prøve å få Noah til å slutte med bleia.
Fellesferien kom og bleia kom av. Både dag og natt samtidig. Og det gikk overraskende bra. I ferien var det minimalt med uhell på dagen, og om natta har det enda ikke vært et eneste uhell.
Noah begynte i ny barnehage 1 aug, og har gått uten bleie. Han har jo tross alt sluttet. De fleste dagene har gått uten uhell, men noen uhell har det vært i uka. Han har så og si aldri uhell hjemme, og de uhellene han har er når han er i barnehagen.
 
I går var det en litt dårlig dag hvor han hadde 2 uhell i barnehagen og 1 uhell da han kom hjem. Jeg hentet Noah i barnehagen i dag og det hadde vært et uhell i dag også.
Barnehgepersonalet ville gjerne snakke med meg, og fortalte at de syns vi skulle vurdere å sette tilbake på Noah bleia. Nå som høsten kom ville det bli tungvint med dress hvis det ble mye uhell. I tillegg hadde de mange barn å passe på, og de hadde ikke mulighet til å passe på Noah for at han skulle gå ofte nok på do.
 
 
(Bilde lånt fra weheartit.com)
 
Skal jeg være ærlig så ble jeg ganske irritert. Jeg skjønner jo at de har mange barn å passe på, men jeg opplevde det som litt urettferdig. For meg er det helt uaktuelt å sette på Noah bleia igjen. Ikke syns jeg han har hatt så mange uhell heller. Det har jo ikke vært hver dag i barnehagen engang.  Kanskje et par - tre ganger i uka.
Derfor spør jeg litt om råd.
 
Dere der ute som har eller har hatt barn... Hvordan ville dere opplevd en slik oppfordring? Ville dere tatt bleia på igjen? Hvor vanlig er det med uhell etter bleieslutt, og hvor lenge opplevde dere at det varte?

12 kommentarer:

  1. Jeg husker ikke helt hvor mye uhell det ble hos mine gutter når de sluttet med bleie. Men jeg jobber i barnehage og jeg synes dette er en veldig dårlig "servise" av personalet! Hvis du ønsker at barnet slutter med bleie og barnet er så klart som Noah høres ut som synes jeg det er helt uaktuelt å ta på han bleia igjen.
    Må innrømme at hvis jeg hadde vært en av personalet på avdelingen deres hadde jeg spurt deg om det var ok at vi tok på bleie hvis vi skulle på tur, fordi da kan det bli kalt og sårt å gå helt tilbake i barnehagen med våte klær. Men i barnehagen, både inne og ute synes jeg at han skal få lov til å gå uten bleie, som du sier det har ikke vært så veldig mange uhell og får han lov til å trene blir de færre og færre.

    God helg til dere, uten bleie :)
    Katla

    SvarSlett
  2. Oj. Dette hørtes ikke bra ut, skjønne godt du ble irritert! Når Kajsa Marie sluttet hadde hun også noen uhell i bhg, men vi ble møtt med en helt annen innstilling av bhg personalet. "Dette går seg nok til, bare pass på å ha med mange skift" osv. De hadde også premier til henne, hun fikk et ark hun fikk sette på klistremerker på hver gang hun var på do.
    Kanskje blir det litt mer jobb på personalet når man har barn der som slutter med bleie, men det blir jo bare bedre og bedre etterhvert - skal dere sette på Noah bleien igjen, blir det jo nesten som å starte helt på nytt. For vår del var det ihvertfall uaktuelt at Kajsa skulle ha på bleie igjen når hun først sluttet.
    Jeg hadde også blitt irritert hvis jeg hadde møtt en sånn holdning av bhg, det er ihvertfall sikkert... Og jeg hadde ikke akseptert at de skulle tatt på bleien igjen. Dette er jo helt sikkert bare en periode, og kommer til å gå seg til etterhvert :)
    Klem.

    SvarSlett
  3. Kjære vene! Dette hørtes uproft ut! En ting hadde vært om han ikke var klar selv, det var bare deresom ønsket det.. Men han er jo helt klart klar for det! Min eldste var sen med å bli klar.. Bikket tre år.. Men vi fikk bare oppmuntring til å la han prøve! De hadde også klistremerke osv.. Nå hadde ikke eldsten mer enn ett uhell i bhg, for han var ferdig på dagen.. Men om han hadde hatt det så er jo det en del av prosessen..! Stå på krava sier nå jeg...

    God helg til deg og gutta dine!

    SvarSlett
  4. Linda fra Tønsberg7. september 2012 kl. 20:37

    IKKE TA PÅ BLEIE IGJEN!! som de andre her sier, det er uproft av personalet! jeg har jobbet i barnehage i tre år, og vi har hatt mange uhell, men vi har aldri bedt foreldrene starte med bleie på ungene igjen. Personalet skal heller hjelpe til å få Noah til å slutte med bleie. da er de tydeligvis ikke kreative nok i hvordan man skal stimulere barna til å slutte. en periode hadde vi 6 av 20 unger som gikk med bleie(på stor avdeling!) da gjorde vi bæsj og tiss til en del av hverdagen til barna og fokuserte masse på dette! vi leste bæsjebøker, vi hadde bæsjeskuespill, barna fikk hvert sitt ark med forskjellig farge som vi brettet til en bok med navnet dems på og hadde regler for når de fikk klistremerker og sette i "boka si". (1 klistremerke =tiss på do, 2 klistremerker = bæsj på do) disse "bøkene" hang på toalettet som alle barna brukte slik at alle kunne se hvor mange klistremerker de hadde, da ble det veldig stas og alle ville jo såklart ha flest klistremerker så tok ikke lange tida før de fleste gikk på do;) vi var flinke med å få ungene til å gå på do før og etter tur i tillegg hvis de måtte underveis på tur. selvfølgelig skjedde det uhell, men det gjør det alltid en i "slutte-med-bleie-periode"! ikke ta på noah bleie igjen når han har kommet så langt! det er normalt med tilbakefall, spesielt for gutter!

    ha en god helg til dere alle sammen:)

    SvarSlett
  5. Så lenge han ikke har uhell hver gang han må på do vil jeg si at han er klar for å prøve videre. Ikke sett på bleie igjen!!

    Hedda var ikke klar før i vår, over 3,5 år og jeg synes egentlig det er for sent, så håper nestemann er tidligere ute.

    SvarSlett
  6. Mitt råd er følg magefølelsen og morsinstinktet. Det er du som er moren og det er du som bestemmer. Noah er jo kjempeflink. Jeg jobber selv i barnehage, og det kan være travelt til tider når det er bleieslutt. Men vi må jo huske på å følge ungene på do ofte i denne perioden. Dessuten har vi rutiner på at ungene skal gå på do før vi går ut, og når vi kommer inn, før mat osv. Det blir jo et nederlag for et barn som har sluttet med bleie, plutselig skal ha den på igjen. En ting er jo dersom man skal på langtur ut på vinteren og ungen nettopp har blitt tørr. Da kan det være greit å ha på, men ta den av når vi er kommet tilbake og i nærheten av do. Jeg er også selv mor til to gutter på 6 og 2 år. Eldstemann var 3,2 år da vi sluttet med bleie. Minstemann (som ble 2 i mars) har vi prøvd å gå uten bleie hjemme nå i sommer, men det ble veeldig mye tiss overalt da han kom på at han tissa når han gjorde det. Så det stresser jeg ikke med. Han nekter å gå på do, og jeg vil ikke trompe han, for det kan bli vondt verre. Han er ikke klar enda, selv om han er bevisst i det øyeblikket det skjer. Men din Noah er jo bare så flink. Bare stå på ditt du. Lykke til:)
    mvh Caroline

    SvarSlett
  7. Den tilbakemeldingen hadde jeg blitt sur på rett og slett. Henger meg med de andre her, dette burde heller ses på som en positiv sak for barnehagen som da kunne bistått til å gjort overgangen fra bleie enklere. Det er jo en grunn til at det er flere uhell i barnehagen. Håper de i det minste greier å være hyggelige når det skjer uhell, for de trenger virkelig backup i sluttperioden. Vi har enda ikke kommet dit Frk er bare 17 mnd og illskriker så fort hun ser potta, så vi har en lang vei å gå antar jeg :/ Men den dagen vi synes hun er klar - ja da får verden være enig med oss ;) !

    Fin bleiefri helg til dere - stå på ditt!

    SvarSlett
  8. Heia! Det er vanskelig å vite når barn er klar for å slutte med bleie, men når dere har komt så langt som dere har, syns jeg ikke dere skal ta på bleie igjen. Hørtes utrolig dårlig ut av personalet. De kan jo komme med råd, men det er jo dere som bestemmer og da må jo de bidra med den hjelp de kan.
    Våre to små er jo nesten like gamle, men Lotte er ikke klar. Hun vil gjerne sitte på do og får prøve så mye hun bil, men det kommer veldig sjelden noe ut, så hun bruker fremdeles bleie. Leah var 3 år når hun sluttet, helt uten problemer.

    Lykke til. Og god lørdag. Klem June:)

    SvarSlett
  9. Enig med de andre. Ikke ta på bleie. Handler jo om noah sin mestringsfølelse! Stå på, lykke til! Flott innlegg:)
    Klemklem

    SvarSlett
  10. Er helt enig med de andre! Mine barn går i en stor barnehage med 4 baser (to av basene er også delt opp i to) Minstemann min sluttet med bleie nå i sommer og her var det aldri et spørsmål sånn som du fikk, selv om gutten min hadde en del uhell på førsten... Synes du skal stå på å la han gå uten bleie :))

    Klem

    SvarSlett
  11. for all del janne,ikke ta på han bleia.du er moren og du bestemmer dette..desuten tar de fra noah muligheten til å bli tørr.barn er jo faktisk ofte nesten hver dag i barnehagen og da kreves det at barnehage personalet sammarbeider!!det er ikke oss som forelder sitt problem at barnehagen har mange unger og mye å gjøre..de skal faktisk gjøre det som er best for ungene.og det er ikke å dra på en unge som er så godt i gang bleia igjenn...men når det er sagt så er det faktisk ikke sikkert at han var klar for bleie slutt,gutter er jo ofte senere modene..og sånne ting kan være litt ekstra jobb med guttermin sønn var 3,5..men til gjengjeld ble han tørr på 2 dager..lykke til,,stol på mamma intuisjonen <3

    SvarSlett
  12. på ti år så er gj.snittsalderen for kor lenge barn i norge bruker bleie gått opp ETT år. Det handler i stor grad ikkje om ungen er klar, men om dei voksne er klare. tenker eg. mange barn er ikkje superklar og derfor superklar for å gå uten bleie, men det betyr jo ikkje at dei nødvendigvis skal gå med bleie likevel. Ofte ofte på do, trygge barn som har det bra sosialt, har det bra barn-voksne etc. gjør at dei kan slutte tidlig med bleie. voksne i norge i dag vi fokuserer så lett på BARNA heller enn å fokusere på vår veldig viktige rolle som voksne. Det er ikkje lett å motivere / lære opp etc. bhg-personale. Eg har div erfaring med bhg-personale som ikkje har faglig- / mellommenneskelig godt og engasjert fokus, men meir fokus på...å ha det minst mulig stress på jobb. Etterpåklok etter flytting og masse masse uro / bekymring for bhgkvardagen etc...er å tenke at eg skulle jo ha snakka med bydels/kommuneansvarlig for bhger, dei som har ansvar over der igjen etc. Bare trygge og faglig sterke ledere kan få til endring i bhg-kultur. Det er virkelig ikkje greit at bhg-personale bremser barnas utvikling bare for å ha det meir slackt på jobb. Det skal ikkje vere avslappande å jobbe, det skal vere jobb. og i ein bhg er det masse ein kan gjøre for å få alle kabalane til å gå opp (antall voksne, barn etc.). Masse lykke til seier eg bare! Min gutt brukte iallfall eit par mnd på å venne seg til det å gå uten bleie, og trene opp musklane som holder igjen tisset. Så er det perioder som det plutselig er ein del uhell, men det betyr jo ikkje bleie igjen. det betyr som ei av dei andre skreiv: ekstra skift. "det er sånn som skjer. det går fint, vi tar på nye klær. pytt pytt" osv. Nei, lykke til med kidden, og ikkje minst med å samarbeide godt med bhg. Ikkje alltid like lett, men you can do it. Viktig å spille på lag med dei, men ikkje alltid like lett...

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥

Related Posts with Thumbnails