♡Interiør.....................Hverdagsliv....................Håndarbeid......................Mammarolle♡

onsdag 11. januar 2012

DIY - heklet lampeskjerm.



Jeg fikk spørsmål om oppskrift på den heklede lampeskjermen som jeg viste i innlegget under her. Og nå har jeg satt meg ned å skrevet en oppskrift som jeg tenkte å dele.

Det dere trenger er:


En lampeskjerm fra Ikea, (min er kjøpt for lenge siden, og jeg vet ikke om de selger lignende lengre)
Garn og heklenål

Heklet lampeskjerm:

GARN: Naturgarn fra Viking
NÅL: nr 9
ANTALL NØSTER: Rett over 1 nøste, så da blir det jo 2 da. :)

1. Legg opp 22 lm  og fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2. Hekle så 1 halvstav i hver lm = 22 masker (legg en merketråd på begynnelsen av hver omg, slik at du vet hvor du begynte)
3.  Øk 2 masker spredt utover omg. Du øker ved å hekle to halvstaver i en halvstav på forrige omg, dette gjøres da to ganger. = 24 masker
4. Hekle 1 halvstav i hver halvstav ut omg = 24 masker
5. Øk en halvstav et valgfritt sted i omg = 25 masker
6. Hekle 1 halvstav i hver halvstav ut omg = 25 masker
7. Øk en maske et valgfritt sted i omg = 26 masker
8. Hekle 1 halvstav i hver halvstav ut omg = 26 halvstaver
9. Øk 1 halvstav på et valgfritt sted i omg = 27 masker
10. Øk 1 maske et valfritt sted i omg = 28 masker
11. Øk 2 halvstaver i omg = 30 masker
12. Øk 1 halvstav et valgfritt sted i omg = 31 masker
13. Øk 2 halvstaver i omg = 33 masker
14. Siste omg: Fell her 3 halvstaver spredt utover omg = 30 masker. 
Felling av masker er det samme som å hekle 2 masker sammen. Dette gjøres ved å ta et kast på nålen, stikk nålen gjennom masken og hent tråden, du vil nå ha tre masker på nålen, ikke dra den tråden du hentet gjennom, men ta et nytt kast på nålen, tre gjennom neste maske på forrige omg, hent tråden og du vil nå ha 5 masker på nålen, ta et kast på nålen og dra gjennom alle maskene. 

Fest med en kjm i neste maske. Klipp og fest tråden.

Det lønner seg å prøve hekletrekket på lampeskjermen etterhvert som man hekler, slik at man er sikker på at den passer.

Forklaring på forkortelser:
lm = luftmaske
kjm = kjedemaske


Håper dette var forståelig. 
Det er første gang jeg skriver ned en oppskrift på noe jeg har laget selv, som skal brukes av andre enn meg selv. Syns det ble litt knotete noen ganger, men er det noe dere lurer på så gi meg bare tilbakemld! 

God onsdag :)

9 kommentarer:

  1. Så flink og kreativ du er! Tusen takk for gratulasjon til Lotte! :)

    klem

    SvarSlett
  2. Du er så flink! Jeg har nok ikke tålmodighet til å lære meg verken hekling eller annet håndarbeid.. Hehe... :)
    Klem :)

    SvarSlett
  3. Hadde man bare kunnet hekle sier jeg :) Men kanskje en dag....
    Skjermen din ble ihvertfall fin :)

    Likte forresten utrolig godt det bordet som lampa står på. Veldig fint :)

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  4. Takk for oppskrift, den ble jo kjempefin. Kanskje jeg en vakker dag prøver meg på en hekleskjerm, har jo enkelte skjermer som ikke er så fine lengre.

    Håper det går bra med dere alle, klem.

    SvarSlett
  5. Kjempefint at du legger ut oppskriften:) Er sikkert litt jobb hvis du har laget oppskriften selv da det sikkert blir litt prøving og feiling.
    Tar gjerne imot flere gode forslag;)

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  6. Den er såå fin! AKk den som kunne hekle.

    Bruker lua du heklet til meg, hver dag i kulden og jeg elsker den!

    Fineste onsdagskvelden til deg! Her er det pledd og te.

    klemklem

    SvarSlett
  7. Så flink du er! Lampeskjermen din ble knallfin! Takk for at du deler oppskrift! Skal ikke se bort i fra at jeg prøver meg på en lignende en gang :)
    Klem

    SvarSlett
  8. Kjempefin! Og bra oppskrift. Kanskje jeg må prøve det en gang. Synes de heklede lysholderene er fine også:-)

    Kom forresten gjerne inn og bli med på min giveaway hvis du vil. Klem fra meg ♥

    SvarSlett
  9. Utrolig flott lampe :)
    Takk for oppskrift.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥

Related Posts with Thumbnails