♡Interiør.....................Hverdagsliv....................Håndarbeid......................Mammarolle♡

torsdag 5. mai 2011

Spisestua ♡

Vår og etterhvert også sommer betyr masser av prosjekter på oppussingsfronten for vår del. Derfor er det godt at hvertfall noe kan krysses av listen allerede nå.
I det siste har jeg fått tatt frem både malekost og spann og endelg fått gått over spisestua vår.
Spisestua var et  kjøp på finn.no for en billig penge. Den var opprinnelig sandblåst eik, men de forrige eierne hadde beiset den i en litt rødbrun farge. Litt for rød for min smak.
Her er spisestua før:
Dermed var det bare å ta frem malesakene.
Spisestua ble kjøpt da vi flyttet inn i huset for snart 3 år siden, og allerede den gang snakket jeg om å male den. Men nå er det altså gjort!

Bordet ble hvitt med hvite stoler. 2 av stolene som er litt annerledes enn de andre fikk beholde sin opprinnelige farge, men alle har blitt trukket om i et beige lintrekk.
Opprinnelig så var det rødt og brunt skinntrekk.

Selve bordplaten ble beiset i samme beis som kontrastveggen vi har i stuen.
Jeg var litt usikker på om det ville gå fordi bordet består av forskjellige innleggsplater, og ikke alle er laget av samme type tre.. Men jeg ønsket ikke en helt hvit plate. Mest med tanke på det praktiske med en liten gutt i hus. Det går nemlig ikke alltid like fint for seg når han spiser . haha :)

Jeg pusset og pusset, vasket og vasket for å få bort den gamle brune beisen. Deretter var det bare å påføre den nye beisen.
Beisen vi har brukt er Lady interiørbeis, og den heter Dybde, fargekoden er 9120.
(hvis noen skulle prøve seg på denne beisen, ikke bli sjokkert når du åpner spannet, den ser litt lilla/blå - aktig ut før den kommer på treverket. Men må bare si at vi har vært veldig fornøyd med fargen!)
Jeg tok 1 strøk med beis, lutet litt på toppen, pusset ned, et nytt strøk med beis og så ganske god pussing av platen etterpå, før jeg etterbehandlet den med gulvolje.

Og voila...


Nesten helt ny spisestue!

Tusen takk for alle hyggelige hilsener dere legger igjen! Hvert eneste ord gjør meg så hoppende glad! ♡
God torsdag og snart helg til dere alle!

29 kommentarer:

  1. Så utrolig fin spisestue!
    Maling og kvinnetouch gjør susen, vi er rene tryllekunstnerne ;)

    SvarSlett
  2. Jeg lar meg imponere! WoW! Det ble en helt annen spisestue. Synes nesten det hadde mer personlighet nå egentlig... Flink du er!

    Klem

    SvarSlett
  3. Dette ble skikkelig fint Janne! Du er innmari flink med malekosten! Skulle ønske jeg hadde tålmodighet til slikt pirkearbeid...

    Ha en flott torsdag:)
    Fruen i nord!

    SvarSlett
  4. Litt av en jobb du har hatt med spisestua, men fy flate så utrolig flott den ble!! Helt nydelig:) Og så stilig med den mørke benkeplaten og at du har beholdt to av stolene mørke. Godt valg- og godt jobba!!
    Klem:)

    SvarSlett
  5. God kveld snuppa ! ♥

    Fy søren altså så flott det ble, helt nydelig. ♥ Er utrolig moro med slike forandringer, og det er definitivt verdt det tenker jeg. :) Herlig farge på bordplaten, veldig tøft sammen med det hvite. ♥ Du er bare så flink, og jeg virkelig beundrer deg for alt det du får til. ♥

    Her har det vært dugnad i kveld, så nå skal jeg hoppe i dusjen her. Ha en kjempefin kveld videre vennen, kose deg ! ♥

    Stor klem fra Anette

    SvarSlett
  6. Je bøyer meg i støvet for deg nok en gang. Så utrolig fint! Det er faktisk det fineste spisestuebordet jeg noen gang har sett. Godt jobba ♥

    SvarSlett
  7. Spisestuen ble kjempe fin. Lurt å ha bordplaten i samme farge som veggen da :)

    SvarSlett
  8. Så fint det ble! Du er så flink :)

    SvarSlett
  9. Rålekker spisestue! Har et lignende bord som absolutt skulle vært gjort noe med, men vi har ingen stoler som passer til det enda. Har vært på utkikk lenge, men så langt nord som jeg bor så er det lite slike saker som selges på Finn.no. Dukker nok opp noen en vakker dag :)
    Kjempekoselig blogg du har, så legger meg til som følger hos deg :)
    Ønsker deg og dine en riktig fin helg
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  10. Så flott det ble!
    Du er kjempeflink;)
    Lekkert med de to stolene i brunt... ♥
    Dette var noe av det fineste jeg har sett, bena på bordet var jo bare sååå fine!
    Gøy når gammelt FINN funn blir så bra;)

    Kjempefint rundt og, dere har det kjempefint hjemme;))

    Ha en kos helg, tenk at den er her igjen i morra alt, tiden flyyyyr!

    Klem Line

    SvarSlett
  11. kjempefint!!
    Så flink og effektiv du er!
    Godt med alt som er gjort ;)

    Lekkert huset ble, da!
    Det gjorde seg veldig med de fine detaljene mannen og kompisen laget :-) Nydelig!

    Klem

    SvarSlett
  12. Så flott spisestue! Den kledde sin nye drakt :-) Flinka!

    God helg :-)

    SvarSlett
  13. nyldeig spisestue du har :) og veldig lekkert med de to brune stolene!
    god helg
    klem

    SvarSlett
  14. Spisestuen ble KJEMPEFIN!

    Ønsker deg en super helg!
    Klem fra Bente

    SvarSlett
  15. Hei..
    For en nydelig spisestuen og bordet ble smashing vakkert:)

    Nyt helgen!
    Klem:)

    SvarSlett
  16. Wow kjempe fint♥ Skal få kjøpe et nesten likens bord av søsteren min, syns det er så fint med hvite ben og treplate! Tusen takk for koselige ord hos meg, lenge siden jeg har vært her nå, men idag skal jeg legge deg på blogglisten min slik at jeg kan følge litt mer med :) Håper det er greit?!
    Ha en flott helg♥
    Klem!
    Klem!

    SvarSlett
  17. Kjempefin spisestue! Likte at to av stolene var beholdt i originalfargen, det ga en herlig kontrast. Det er så godt med alt som er gjort, selv om det tar litt tid i blant :)
    Ha en fin helg :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett
  18. Så nydelig det ble! Du har gjort en kjempefin jobb, det ble virkelig en ny spisestue:) Jeg likte at du beholdt to stoler mørke, og det ble så lekkert med lintrekket:)

    Ha en fin helg,
    klem Jennifer

    SvarSlett
  19. Så flink du er, det ble virkelig fint. Liker godt at ikke alt er hvitt :)
    God helg, og stor klem fra Bente :)

    SvarSlett
  20. Åå, herelighet så nydelig det ble!! Må være en av de fineste spisestuene jeg har sett. Var så fint med to stoler i annen farge, det gjorde liksom hele bordet.
    Rett og slett vakkert altså. Flink er du!
    Ha en flott helg.
    Stor klem

    SvarSlett
  21. Du e berre so utrulig flink! For ein jobb du har gjort. Spisestua blei kjempe flott!! :)

    Ønske deg ei fortsatt fin og god helg :)

    Klemma frå Christine

    SvarSlett
  22. For en NYDELIG spisestue♥ virkelig flott etter du la en hånd på verket!!

    Godt jobba!

    Nyt Søndagen,
    Klem Jatte♥

    SvarSlett
  23. Kjempefint ble det!

    Vi gjorde faktisk akkurat det samme med vår spisestue, som opprinnelig var blå med grønne stoler (grøss).. nå har vi ett trekk prikk likt ditt, som vi bruker om sommeren, og et purpurtrekk som settes på til jul. Kjekt! ;)

    SvarSlett
  24. Kjempefint ble det! :)
    Håper alt er bare bra med deg og dine!

    klem June

    SvarSlett
  25. For en flott spisestue du har jobbet fram her :-) Ha en fortsatt nydelig mai!
    Klem

    SvarSlett
  26. Kjempefint altså, en helt utrolig forandring:)
    Vi har også en gammel spisestue jeg har trukket om og malt hvit, den er veldig koselig:)

    Kjempeflink har du vært:)

    Kos deg i helga:)

    Klem Lise

    SvarSlett
  27. Nyydelig Janne, du er flink! Og for en jobb puh, blir helt svett hehe:-) Ha en fin kveld videre..klem Stinemor...:-)

    SvarSlett
  28. Great looking chairs, have you done them by yourself?

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥

Related Posts with Thumbnails